سقف کاذب؛ انواع و مزایای آن


سقف یکی از مهم ترین قسمت های خانه است که نقش مهمی در جذابیت داخلی دارد. امروزه از سقف های کاذب برای ایجاد جلوه های معماری استفاده می شود. این نوع سقف پوششی است که در زیر سقف اصلی خانه تعبیه شده است که علاوه بر جنبه زیبایی، برای پوشش لوازم خانگی مانند لوله و لوازم برقی مناسب است.

سقف کاذب انواع مختلفی دارد. به همین دلیل انتخاب بهترین نوع آن مشکل است. بنابراین خوب است قبل از اجرای سقف کاذب منزل خود با انواع آن آشنا شوید. با ملل آهنین همراه باشید.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب نوع خاصی از پوشش است که در زیر دال یا سقف اصلی سازه با حداقل ارتفاع 8 اینچ نصب می شود. لازم به ذکر است که این سقف هیچ گونه باری از سیستم ندارد. سقف های کاذب از مواد مختلفی مانند تخته سه لا، پانل گچی، پی وی سی و استیل ساخته می شوند که با طرح های متفاوت در بازار موجود می باشند. در ادامه به بررسی انواع سقف کاذب می پردازیم.

در ساختمان سازی با توجه به نوع کاربری سیستم انواع سقف ساخته می شود که برای آشنایی با آنها می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

سقف کاذب آکوستیک

آکوستیک سقف بیشتر در فضاهای پر سر و صدا استفاده می شود. زیرا به دلیل فاصله زیاد از سقف اصلی به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می کند. کاربرد اصلی این نوع سگ در تئاتر، سینما، جلسات، استودیوهای ضبط صدا و آموزشگاه های موسیقی است. همچنین ساختار سقف آکوستیک معمولاً پارچه، مقوای فشرده و در برخی موارد گچ و آلومینیوم است.

 

سقف کاذب پی وی سی

پی وی سی یا پلی وینیل کلراید یک ماده پلاستیکی رایج در طراحی سقف کاذب است. امروزه این نوع سقف جایگزینی مقرون به صرفه برای سقف های سنتی می باشد. سقف کاذب پی وی سی زمانی استفاده می شود که هزینه پایین، سرعت اجرا بالا و نصب آسان در نظر گرفته شود. تنوع در رنگ و طرح و عایق حرارتی از دیگر ویژگی های این نوع سقف می باشد.

 

قیمت سقف کاذب  

در برخی از مکان های عمومی که اغلب لوازم خانگی، الکترونیک و سیستم های روشنایی سقفی دچار مشکل شده و نیاز به برداشت، تعمیر و تعویض دارند، بهتر است از سقف های کاذب آلومینیومی استفاده شود.

 

در هر کاری ممکن است سقف اصلی آسیب ببیند و جلوه ای نامناسب برای فضای داخلی ایجاد کند. بنابراین استفاده از پانل های آلومینیومی بهترین گزینه است. همچنین به دلیل سبک بودن فلز آلومینیوم، پنل ها نیز وزن سبکی دارند و برای دسترسی به مواد زیر به راحتی قابل جدا شدن قيمت ماربل شيت هستند.

قيمت ماربل شيت  

سگ دروغین کناف

سقف کنافی اولین بار در آلمان ساخته شد و پس از مدتی در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه این نوع سقف در طراحی داخلی ساختمان ها بیشتر از سایر سقف های کاذب دیده می شود. زیرا با نورپردازی چشم نواز در سبک ها و طرح های مختلف قابل اجرا می باشد. از طرفی وزن سبک و سهولت نصب باعث محبوبیت آن شده است.سگ کاذب کناف شباهت ها و تفاوت های زیادی با سگ کاذب خرگوش دارد که در مقاله زیر به طور کامل توضیح داده شده است.

 

سقف کاذب پیش ساخته گچی

سقف های گچی پیش ساخته همان سقف های آلومینیومی هستند که با گچ پیش ساخته پوشانده شده اند. این نوع سقف کاذب در سبک ها و رنگ های مختلفی ساخته می شود و استحکام آن نسبت به سایر سقف های گچی سبک وزن و قیمت دیوارپوش با نصب آسان است.

سگ کاذب گریلیوم

سقف کاذب توری گریلیوم دارای سوراخ های مربعی است. به همین دلیل برای تهویه مطبوع در اماکن عمومی مناسب خواهد بود. این سقف از مواد فلزی مانند آهن و آلومینیوم ساخته شده است که مقاومت و استحکام خوبی در برابر زنگ زدگی و آتش سوزی دارد. همچنین نصب و تعویض آسان آن باعث شده تا در مکان های عمومی مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک به عنوان عایق برای کاهش انعکاس صدا استفاده می شود و در مکان هایی مانند سالن های کنسرت استفاده می شود. در ساخت این نوع سقف ها از الیاف معدنی، شیشه، فولاد و چوب استفاده شده است.

 

سقف کاذب چوبی

چوب به دلیل الگوهای طبیعی و بافتی که دارد اغلب در ساخت سقف های کاذب استفاده می شود. سقف های کاذب چوبی جلوه ای گرم و روستایی به فضای داخلی اتاق می دهد. پانل های چوبی به شکل بلوک های توخالی و تخته های تخته سه لا هستند و می توانند با پارچه های مختلف مانند لمینت یا روکش رنگ یا اضافه شوند تا ظاهری زیبا و سرگرم کننده به فضای داخلی خانه ببخشند. از معایب این نوع سقف کاذب علاوه بر مزایای ذکر شده، آسیب پذیری و آتش سوزی و هزینه بالا می باشد.